OBAMA E JERUSALÉM


Por Julio Messar

.

O 4 de xuño de 2008, durante a campaña presidencial, Barack Obama declarou perante millares de activistas xudeus reunidos en Washington que "Xerusalén permanecerá como capital de Israel, e debe permanecer non-dividida". O día seguinte, tras fortes protestas de líderes árabes, os seus asesores aclararon que "o status de Xerusalén debe ser negociado como parte dun acordo final entre israelís e palestinos", mais Xerusalén "debe permanecer non-dividida por arame farpado e postos de control como en 1948-1967". Tras aquel discurso, non obstante a "aclaración", o apoio dos xudeus americanos a Obama, que até entón era o menor rexistrado para un candidato demócrata, aumentou progresivamente e culminou co voto do 82% a seu favor.

.

Ao final, cal é a posición real de Obama con relación á soberanía sobre Xerusalén? Un treito importante do discurso de Obama no Cairo (exactamente un anos despois) pasoume despercebido até que lin unha explicación do xornalista canadense David Frum. "Escoiten con moito coidado as palabras de Obama: "Todos nós temos a responsabilidade de traballar para o día en que as nais de israelís e palestinos poderán ver os seus fillos crecer sen medo; cando a Terra Santa das tres grandes relixións será o lugar de paz que Deus quixo que fose; cando Xerusalén será un lar seguro e duradeiro para xudeus, cristiáns e musulmáns, e un lugar onde todos os fillos de Abraham se mesturaren pacificamente, como na historia de Isra, en que Moisés, Xesús e Mahoma (que a paz estea con eles) se uniran en oración". Isra é o título do capítulo 17 do Corán, que abre co seguinte verso: "Gloria a Alá, Que levou ao seu servidor para unha xornada nocturna da mesquita sagrada até a mesquita máis lonxana, cuxos recintos Nós bendicimos, a fin de que Nós puidésemos mostrarlle algúns dos nosos sinais: pois El é o que ve e escoita".

Dacordo coa tradición islámica pouco despois que Mahoma fuxira para a Meca, o arcanxo Gabriel veu a el cun cabalo máxico. Mahoma montou o cabalo e foi levado á "mesquita máis lonxana", onde el conduciu a Jesus, Moisés e outros profeta en oración. Algúns musulmáns interpretan a "mesquita máis lonxana" como o ceo e a historia de Isra como unha visión do Paraíso. Mais para os musulmáns máis politizados trátase da mesquita de Al-Aqsa. Para eles, a historia de Isra é a orixe da súa reivindicación teolóxica da cidade sagrada dos xudeus. Obama non fixo ningunha alusión análoga á conexión xudaica con Xerusalén que, vale lembrar, é mencionada directamente centenares de veces na Bíblia e nas oracións diarias xudaicas, pero ningunha vez no Corán ou nas pregarias diarias islámicas.

.

Nunha carta dirixida ao Primeiro Ministro Ariel Sharon datada o 4 de abril de 2004, aprobada o mes seguinte pola Cámara de Representantes (por 407 a favor e 9 voto en contra) e polo Senado (por 95 votos a favor e 3 en contra), o presidente Bush afirmara que "á luz das novas realidades no terreo, incluíndo importantes centros populacionais israelís xa existentes, non é realista esperar que, como resultado final das negociacións, vaia haber un retorno total e completo á liñas establecidas no armistício de 1949".

A pesar diso, a semana pasada, en resposta a unha pregunta dun reporteiro do Jerusalem Post, o portavoz do Departamento de Estado explicou que "a esixencia do goberno Obama dun conxelamento total da construción nos asentamentos, incluíndo o crecemento demográfico natural, aplícase tamén aos barrios xudeus de Xerusalén Oriental". Ou sexa, Obama recoñece a sacralización de Xerusalén polo Corán e está oficialmente contra a soberanía israelí sobre calquera parte de Xerusalén liberada en 1967. Non é sen motivo que, recentemente, el se inclinou nun ángulo de case 90 grados en reverencia ao rei da Arabia Saudita, o gardián das mesquitas das cidades sagradas do Islam.

Comentarios