Viva Primo Levi (Enigma de agosto)




Non creo que haxa en España unha terra máis dura nin unha xente máis terrestre que a dos campos de Níjar; a súa paisaxe revela a loita máis antiga e a derrota máis segura. Pois ben, alí, entre minas mortas, cortixadas abandonadas e tocos negros de chumbeiras devoradas pola cochinilla, moi preto da vila, levántase (ou agóchase) o esqueleto dun dinosauro industrial: o faraónico encoro que os gobernos corruptos de Isabel II comezaron a construír en 1840 e abandonaron dez anos máis tarde por falta de auga. Sempre hai que usar con prudencia o termo "dantesco"; pero se hai un lugar do mundo que acepta lexitimamente un parentesco visible co Inferno do Alighieri é este: escavada en rocha vermella e furada, a parede infinita da presa precipítase nunha rambla seca, cinguida por unha laberíntica canle, como de muralla chinesa, que se afunde nas entrañas da montaña. Arriba, no cumio do monstro, un pozo sen fondo atravesa de arriba abaixo a pedra; ao seu lado, mal cuberta por un enreixado, unha abertura redonda mostra, no centro dunha escaleira de caracol medio rota, como dun gravado de Piranesi, o descenso espiral ao inferno. A vertixe é o cruzamento entre a natureza e o artificio; asomarse a un precipicio sobre o mar é aínda posible; asomarse ao traballo errado do home é a tentación máis perigosa. Ninguén quere tirarse ao mar; todo o mundo desexa tirarse a un pozo.

Este é tamén o lugar máis solitario da terra. Chégase ate o encoro morto desde Níjar deixando a estrada de Lucainena, a traveso dunha pista areosa que hai que coñecer xa para que se faga visible; varios letreiros borrados polo vento dan a medida do abandono do lugar. Hai dúas décadas que o visito cada verán e só unha vez tropecei con algún visitante. Todo é alí inquedante e desolador: os carreiros de lama gris, mólea repentina de pedra morta, as covas que perforan a montaña pelada e vitoriosa, o ceo intenso caído sobre a terra. Apartado e premonitorio, o encoro de Isabel II fai pensar e temer, dúas cousas que os humanos adoitamos evitar.

Á esquerda da presa, enriba da pena máis alta, no punto máis inaccesible desta inaccesible paraxe, un edificio en ruínas (sede quizais da dirección do enxeño) coroa esta estrepitosa derrota humana. Pois ben, precisamente alí, invisible para todo o que non escale intencionadamente o cerro, inocultable para todo o que chegue intencionadamente alí, alguén estampou nunha das paredes laterais, grande e azul, a máis enigmática das pintadas: VIVA PRIMO LEVI.

Viva Primo Levi? Que quere dicir? Por que? A quen se dirixe? Tanto o contido como o impulso da pintada son ate tal punto incoherentes que levo unha semana enteira tratando de atopar unha explicación. Vivas danse ao rei, ao heroe, ao equipo de fútbol e mesmo ao líder revolucionario (viva Lenin ou viva Fidel); ate pode darse un viva místico a Cristo Rei. Pero acirrar a Primo Levi, o cronista negro de Auschwitz, o sobrevivente sombrío, o parsimonioso suicida tardío? Vitorear a un depresivo que nunca chegou a saír do lager? Podería pensarse quizais na ironía truculenta dun neonazi? O feito de que a "O" de PRIMO conteña o emoticón dun sorriso pode orientar neste sentido, pero se se tratou dunha brincadeira macabra (un "fódete, xudeu") ao pé da pintada habería unha cruz gamada e non unha estrela de David. O emoticón riseiro, por tanto, engade unha extravagante inxenuidade infantil á incoherencia deste "viva" fervoroso, case futbolístico, dedicado a unha das vítimas do episodio máis negro do século XX. É difícil imaxinar a alguén que, tras ler "Se isto é un home", ponse a lanzar ao aire salvas de alegría sen poder reprimirse.

A estrela de David, é verdade, podería suxerir unha intención apoloxética: unha expresión de apoio ao Estado de Israel. Non parece moi razoable. Se un quere apoiar a Israel, escribe "Israel", non o nome dun italiano xudeu que non apoiou expresamente o sionismo e que dedicou toda a súa obra a expor os procesos de deshumanización dun proxecto de exterminio. A Primo Levi interesáballe o "home" (o negador e o negado), non o éxito ou fracaso do programa nacionalista colonial de Theodor Herzl.

En canto ao impulso, resulta inexplicable que alguén chegue desde un pobo pequeno a un dos lugares máis apartados e sombríos do mundo e logo, unha vez alí, no recuncho máis inaccesible, deixar sobre unha parede en ruínas unha frase que ninguén vai ler ou que, vista só por uns poucos, ninguén vai entender: uns porque non saben quen é Primo Levi, outros precisamente porque si o sabemos. Non cabe pensar que o seu misterioso autor tivese ido alí para outra cousa (un po namorado ou un amor resentido) e tivese ese repentino impulso, e ademais o spray necesario para satisfacelo. O amor escribe nas paredes "jo, que noite" ou "ámote, Catalina"; o odio estala nun "Margarita puta" ou nun "Jesulín ao paredón". Un impulso irreprimible, polo demais, pode levar a un paseante solitario e emporrado a cubrir unha parede de obscenidades, como ocorre nos baños dos bares, ou mesmo a un delirio de hooligan colchoneiro (viva Diego Costa!). Pero ningún impulso irreprimible pode arrastrar a alguén, de súpeto, a un arrebato de paixón polo autor da "A tregua"; non cabe imaxinar, en efecto, a un excursionista descarriado cedendo ao recordo exultante do relato atroz de Primo Levi e deixando a súa alegría flamenca no primeiro lenzo ao seu alcance.

Se un quere difundir unha mensaxe, mesmo ou sobre todo se se trata dunha mensaxe ilegal ou subversiva, quere que chegue a moita xente; se un deixa unha mensaxe nun recuncho escusado ou segredo non é unha mensaxe senón un desafogo. O autor da extravagante pintada, en absoluto subversiva, non quería chegar a moita xente, pero tampouco se estaba "desafogando", como proba a condición premeditada do seu xesto. Alguén (quizais un mozo sombrío) na España máis profunda e terrestre, nun pobo pequeno con poucos lectores e menos debates sobre o Holocausto, colle de noite un spray, ensaia sobre unha rocha a estrela de David (que descubrimos tamén á volta a metade do camiño) e diríxese ao momento máis remoto do lugar máis abatido, para gravar sobre unha parede inaccesible unha lenda tan críptica como interpelante. De que estamos a falar? O autor, dixémolo, non quería chegar a moita xente e non se estaba desafogando. Agora ben, hai certo tipo de mensaxes que, como os do amor ("ámote, Catalina"), formúlanse na soidade do bosque ou na solemnidade do templo porque se trata de mensaxes privadas dirixidas a unha criatura ausente ou invisible: refírome a as pregarias. A pintada VIVA PRIMO LEVI (aventuro) non é nin un calentón espontáneo de entusiasmo nin unha consigna política colectiva; é unha pregaria relixiosa privada cuxo destinatario é o propio Primo Levi; a pintada invócao, chámao e fala con el no retiro oprimente do encoro derrotado, cuxo carácter dantesco, por certo, evoca a arquitectura sinistra dun campo de concentración. Así se explica tamén o emoticón, que é sempre unha chiscadela ou unha interpelación persoal e que neste caso (pregaria ao ausente para que se faga presente) funxe ao xeito das veliñas acesas nas igrexas ao pé das virxes e dos santos. En canto á estrela de David, símbolo menos do xudaísmo que da persecución, identifica a Primo Levi como vítima e resistente (que é talvez como sente o suplicante) e trata de alertar dunha ameaza á vez que de pedir perdón.

Reparo de súpeto no feito de que en todo momento dei por suposto que o autor da pintada é un home e non unha muller; un home novo, si, pero un representante do xénero masculino. Atribuámoslo a un prexuízo sexista, pero non podo evitalo. Non é que unha muller non sexa quen dunha extravagancia, pero esta é tipicamente masculina. Ante unha parede solitaria en ruínas a un home só se lle ocorren dúas cousas: mexar contra o seu muro ou escribir algo enriba; é dicir, deixar unha marca territorial. Unha muller taparía unha greta, colgado un xeranio ou avisado ao concello do perigo dun derrube; ou pintado un fresco; ou escrito este artigo. No século XIX houbo nas igrexas españolas unha guerra entre os que se inclinaban sobre o devocionario, case sempre homes letrados e ricos, e as mulleres plebeias que rezaban o rosario mirando a Cristo. Esa pregaria intelectualmente tortuosa, e a necesidade de deixala escrita sobre unha parede, parece máis propia dun home que dunha muller; e máis propia dun home novo que dun home vello.

É entón unha pregaria? A explicación, que non acaba de convencerme, antóllaseme, en todo caso, a máis verosímil, pero só incumbe ao contido. O impulso fica fóra do meu alcance. Foi un home? Un home novo? Un home novo da España profunda e terrestre? Un home novo da España profunda e terrestre que se sente vítima, resistente e excluído? Un home novo da España terrestre que se sente vítima, resistente e excluído e que agradece a Primo Levi a súa supervivencia maldita, pídelle perdón e suplícalle (cunha sonrisita propiciatoria ou apotropaica) que protexa ao mundo das moitas sombras que o asexan?

Pedro, Isabel, Ana, Lucía e eu levamos días tratando de resolver este enigma. O seu autor nos intriga, nos enternece e nos infunde respecto. Se por casualidade lese estas liñas, pediríalle que en público ou en privado revelase o seu propósito e acougase a nosa ansiedade. Ninguén quere tirarse ao mar; a todo o mundo apetécelle tirarse a un pozo. Pero os pozos sen fondo, como a esfinxe de Exipto, carrexan a morte (polo menos a morte mental dos que non saben saír do abismo.

*Artigo aparecido no xornal PÚBLICO (Ver na ligazón o orixinal)
https://ctxt.es/es/20180822/Culturas/21294/santiago-alba-rico-pintada-viva-primo-levi-estrella-de-david.htm

Comentarios