Por Peter Katz
A partir de 1863 chegou a
Emancipación dos xudeus ao Imperio Ruso. Dez anos máis tarde había xa unha
mocidade letrada e preparada que saía das universidades. Os outros, a maioría,
quedaron nas aldeas ou shtétls.
Desde logo este proceso educativo,
diferente á formación milenaria dos mozos xudeus nos Jedarim e nas Yeshivot,
abarcaba maiormente a mozos de familias xudías que vivían nas cidades e que
falaban ruso nas súas casas, porque xa os seus pais puideron estudar este
idioma.
Para residir nalgunhas das cidades
como San Petersburgo, a capital, os xudeus necesitaban un permiso de
residencia. Había outras cidades con importante poboación xudía: Moscova,
Odessa, Kiev e Minsk. Até en Bladivostok, no extremo oriente, vivían familias
xudías que se dedicaban ao comercio de importación e exportación.
Os xudeus xa participaran na
primeira Revolución de 1905, que fracasou. Un número moito maior de mozos
universitarios e de idealistas que soñaban coa xustiza para todos, mesmo para
os xudeus, alistáronse nos batallóns que León Trotsky, Lev Davidovich
Bronstein, preparaba para o levantamento en San Petersburgo. Outros se uniron a
grupos, aínda clandestinos, que traballaban e soñaban co gran cambio que ía
producirse. Preparábase a segunda Revolución popular no mundo, despois da
Revolución Francesa de 1789.
Os mozos xudeus que se uniron á
Revolución, mozos desanimados, discriminados, moitas veces ninguneados, pero
idealistas, estaban no seu elemento. Aquí si eran aceptados como iguais. Coñecemos
os acontecementos históricos que fixeron que os alemáns, coa esperanza de
quitarse de enriba ao formidable inimigo ruso, permitiron que o xefe nato dos
revolucionarios, saíse nun tren selado desde o seu exilio en Zúric até
Finlandia, que naquel momento era un territorio dominado polos rusos.
Poucos días máis tarde, Vladimir
Lenin chegou á estación ferroviaria en San Petersburgo, onde era esperado. Foi
recibido por unha multitude delirante e por todos os xefes da Revolución.
Lenin tiña o control sobre os seus
partidarios, quen eran os Bolxeviques. Mentres os revolucionarios máis
moderados, os Mencheviques, formaran un goberno provisional e tiñan o control
da Duma, o Parlamento, rapidamente constituído.
Aínda existía e funcionaba a policía
secreta, a “Ojrana”. Este corpo de represión e os Mencheviques trataban de
diminuír a efectividade da Revolución popular. Os revolucionarios de Lenin
estaban dispostos a realizar todos os sacrificios necesarios para obter a
vitoria. Os xudeus eran de fiar. Varios xudeus foron nomeados para constituír
unha nova forza de represión, a “Checa”, Comisión para a Seguridade do Estado,
xa que pola súa procedencia cultural, eran “Yevrei”, eran confiables para o
novo réxime. Este corpo chegou a ter 200 mil elementos en 1921 e era empregado
polo goberno para reprimir calquera revolta.
Unha vez consolidado o poder da
Unión de Repúblicas Socialistas Soviéticas e tras gañarlles as batallas ás
tropas brancas, mobilizadas polos reaccionarios e apoiadas moitas veces por
potencias estranxeiras, o inmenso país puido dedicarse á reconstrución e á
produción de materias primas, así como aproveitar as súas terras fértiles para
producir alimentos.
Vladimir Lenin, quen tratou de ser
un gobernante xusto, senón un demócrata, o cal era imposible ante a inmensidade
dos problemas que se presentaban, colocou o poder nun Politburó, máximo órgano
executivo de goberno, dos cales varios eran xudeus. Grigori Zinóviev, Lev
Kámenev, Lev Trotski e Nikolái Bujarin. En proporción ao seu número, isto era
moi significativo. É interesante notar que en 1923, o Partido Comunista abriu
unha sección “Yevsektzia” para atender asuntos xudeus.
Vladimir Lenin, o xefe da
revolución, morreu en 1924 despois de instaurar unha nova política económica,
sufrindo a Unión Soviética os desastrosos resultados da colectivización. A NEP,
Novoya Economic Politik, substituiu a política anterior e introduciu un certo
liberalismo e tolerou a propiedade privada, até certo punto.
Fíxose do poder, mediante artimañas
e ameazas aos outros membros do Politburó, pondo a novos membros no executivo
absoluto que era este órgano de goberno. Moi pronto o goberno converteuse nunha
ditadura. Os xudeus, que xa sumaban máis de tres millóns, lembraban como
tiveron que vivir no Imperio. A felicidade e os soños tecidos con motivo do
inicio da Revolución. Lembraban as persecucións a mans dos cosacos de Bogdan
Chmelnytsky, os Pogroms. sobretodo o de Kishinev en 1903. Estes actos
sanguinarios producíronse entre 1890 e 1905. Moitos dos pais dos agora mozos
revolucionarios xudeus, emigraron aos Estados Unidos, a Canadá e a Arxentina.
Algúns idealistas volveron a Palestina.
Con Stalin no poder, con procesos
levados a cabo por Procuradores instruídos de antemán sobre como e cando
condenar aos reos. Moitos estaban xa condicionados para confesar. Algúns xudeus
pensaban novamente en emigrar. Pero agora non era posible.
Até 1930 aínda era posible para
algúns deles viaxar, co tren Transiberiano, vía Jarbin en China, e con moita
sorte algúns deles chegaron a México, como a familia do arquitecto Valdimir
Kaspé e os Albin.
Como conclusión, podemos dicir que
os xudeus rusos viron á Revolución de 1917 como unha aurora. Entregáronse
totalmente á nova vida. Temporalmente foron aceptados e condecorados, xa sexa
como loitadores políticos, soldados heróicos ou científicos que recibiron un
Premio Lenin ou un Premio Stalin, e algúns un Premio Nobel. Despois veu a
desilusión, moitos mortos, xa sexa polas “Sonder Abteilungen” en Ucraína e en
Belarus, nos Gulags de Siberia, ou simplemente ante un pelotón de fusilamento.
Non cabe dúbida que a Revolución Rusa marcounos como xudeus. E como noutras
etapas da nosa historia, achegamos algo.
Comentarios