Por Joan Safont Plumed
.
En certa ocasión escoitei dicir que dous xudeus, eran catro opinións. Supoño que catro xa deberían de ser un auténtico galimatías. E oito, un Parlamento. Non lembro a intencionalidade da frase, nin quen ma dixo, pero gustaríame pensar que unha das súas acepcións é poder referir á multitude de opinións contrapostas, puntos de vista radicalmente enfrontados e dunha autocrítica especialmente necesaria en calquera país. A miúdo caricaturízase desde os nosos medios -e así o repiten algúns supostos moi informados de todas partes- á sociedade israelí como un fato de belicistas inmaduros, de fanáticos illados do mundo, de inimigos potenciais de toda persoa de ben. Si nunca puide unha sociedade tolear colectivamente, nada mellor para evitalo que a autocrítica profunda dos intelectuais hebreos. Escritores como Amos Oz, David Grossman ou A.B. Yehoshúa, ademais dunha obra literaria excepcional non abdicaron nunca do oficio de pensar e reflexionar. Todos eles gozan de éxito no seu país e o recoñecemento dos lectores no mundo -a pesar da obstinada negación do Nobel para o primeiro deles-, pero aínda así, a autocrítica e o flaxelo incesante ante calquera inxustiza ou desviación dos ideais, conformaron a Israel e continúan estando moi presentes na súa actividade diaria. A miúdo considerados pouco patriotas polos faltos de complexidade, interpretados errónea e maliciosamente fora da súa casa segundo a conveniencia política do comentarista, sen entender tanto uns como outros a necesitado dun pobo de autocuestionarse, de examinarse, de reflexionar sobre si mesmo para asegurar, non só a súa propia existencia e subsistencia nunha contorna de ameaza vital latente, senón tamén a súa propia alma de pobo culto e libre. Sinceramente, un dos motivos para defender e mostrar simpatía por Israel é este espírito sempre crítico, pero sempre profundamente orgulloso de seu, este perpetuo cuestionarse, pór o dedo na chaga, esta diabólica teima non só de ser a única democracia de Oriente Medio, senón de gozar de tantas opinións discrepantes, contrapostas, dun inconformismo que se mantén vivo -a pesar de todo- despois de tantos anos. Espértame envexa, cando tantas veces na nosa casa damos por boa calquera realidade, cando tan a miúdo non imos ao fondo das cousas nin pretendemos levantar a voz por medo a molestar ou de ser considerados pouco corteses. Os nosos intelectuais, pero tamén todos os cidadáns, deberiamos de aprender a ser máis autocríticos. Non para caer no derrotismo e no abandono do noso, cando non na animadversión total, senón para construír unha máis verdadeira conciencia nacional, e definitivamente, ser, como diciamos, máis libres e máis cultos.
Comentarios