
O SIONISMO EN PRESPECTIVA HISTÓRICA. (II PARTE)
Colonización ou colonialismo?
O período estatal
Por Sergio Rotbart
Colonización ou colonialismo?
O período estatal
Por Sergio Rotbart
Continuamos coa serie iniciada hai un mes sobre o rol que tiveron o sionismo e o Estado de Israel na creación que hoxe determinan o devir do conflito cos palestinos. Máis aló de posturas partidarias e crenzas en mitos nacionais, importantes para fortalecer a identidade, faise necesaria a mirada audaz e profunda sobre a nosa historia, para poder construír mellor o futuro. Xa desde as súas orixes, o Estado de Israel estivo involucrado nun acto de expansión territorial que tivo implicancias e significados moi distintos -na maior parte dos casos contraditorios- para as dúas partes que protagonizaron a contenda. Mentres que, para os xudeus, a de 1948 foi unha guerra de liberación nacional que, tras a defensa lexítima ante o ataque dos veciños árabes e os palestinos, garantiu a independencia e a supervivencia do flamante estado, para os palestinos tratouse dunha “traxedia” (Naqba), cuxa execución levou a expulsión de 750.000 persoas, a destrución de preto de 400 aldeas e barrios urbanos e, como consecuencia diso, a creación do “problema dos refuxiados”. De acordo coa percepción do movemento sionista da época, agudizada pola chegada a Eretz Israel dos sobrevivientes do xenocidio perpetrado polos nazis en Europa, os combates do '48 constituían un inevitable acto de defensa duns poucos xudeus mal armados e precariamente organizados desde o punto de vista militar, que loitaban heroicamente contra os numerosos e poderosos exércitos dos países árabes e parte da dirigencia palestina local. Con todo, os resultados da guerra pon en cuestión esa imaxe de rotunda asimetría entre as forzas en pugna, dado que Israel repeleu aos exércitos atacantes e, ademais, conquistou considerables territorios máis aló dos límites da partición de Palestina fixados polas Nacións Unidas como correspondentes ao estado xudeu. Aínda que esa expansión territorial foi un feito incuestionable, resultado do enfrontamento armado entre xudeus e árabes, a relación que garda coa traxedia dos palestinos foi sistematicamente negada e ocultada polo movemento sionista. Só a partir da segunda metade da década do '80 comezaron a oírse en Israel, como parte do debate público no seo da poboación xudía, voces que cuestionaban a versión oficial de que o groso dos palestinos abandonaron as súas

ENTRE O HEROISMO PROPIO E O SUFRIMENTO ALLEO
Unha vez que unha posible fonte de autoridade académica (é dicir, o traballo dun estudante universitario judeo-israelí) é descualificada, quedan os testemuños das vítimas e os traballos dos historiadores palestinos sobre a Nakba. Pero estes últimos son considerados en Israel produtos pouco serios dunha campaña propagandística pro-árabe. Por iso resultaba tan importante para os organismos israelís que defenden e propagan a versión oficial sobre a guerra de 1948 descualificar e deslegitimar un discurso alternativo presentado por un académico xudeu. O estudo de Katz é en varios aspectos pioneiro, pois por primeira vez un traballo académico sobre un tema tan sensible do conflito entre israelís e palestinos baséase nos testemuños orais tanto das vítimas como dos victimarios dunha matanza que ocorreu en 1948, na orixe da traxedia dos refuxiados palestinos e do renacemento nacional-estatal dos xudeus. Agora ben, aínda que a discusión fáctica sobre os feitos de 1948 (se houbo ou non expulsión sistemática, se se cometeron ou non crimes de guerra), aínda esperta fortes susceptibilidades, a discusión conceptual-ideolóxica (como interpretar eses feitos?, no marco de que políticas e procesos máis xerais inscribilos?) apenas foi esbozada na historiografía israelí. A re

A REVOLUCION IRREDENTISTA
A empresa de colonización xudía dos territorios palestinos ocupados comezou sendo o


A estratexia dos colonos xudeus militantes foi crear algúns centros de colonización masivos, e ao redor deles esparcir, da forma máis extensa posible, pequenos establecementos que sexan vistos como “feitos consumados”. Deica 1999 había na Cisxordania e Gaza (sen contar os barrios do norte de Jerusalem e os que pertencen ao seu espazo xeográfico) 140 asentamentos xudeus, entre eles ao redor de 20 recoñecidos como “centros urbanos” polo Ministerio de Vivenda. Os máis grandes son Maalé Adumim, con 23.000 habitantes, e Ariel, con 15.000. O 70% dos 170.000 colonos xudeus que entón vivían nos asentamentos está concentrado nos grandes centros, que ocupan un 13% do total do territorio de Cisxordania e atópanse preto dos límites da Liña Verde. O impulso da colonización estivo acompañado polo desdebuxamento dos límites do armisticio de 1949 (a Liña Verde), incorporando, aínda que sen a anexión oficial (excepto no caso de Jerusalem oriental e as alturas do Golán), os territorios ocupados ao sistema de colonización, económico e político. Deste xeito, o estado israelí transformouse nunha entidade binacional.
O NOVO ESTADO DE BENESTAR
Os asentamentos xudeus nos territorios palestinos ocupados en 1967 deixaron de ser unha mera cuestión ideolóxica. Como o sinala a xornalista Janah Kim, do diario Haaretz, o lobby dos colonos na política israelí, e a súa rede de comunicación, contan cun poder de influencia equivalente ao do movemento kibutziano dos anos 50 e 60 e ao do xornalismo partidario nos seus anos dourados. A súa aceptación popular era moito menor que o seu papel dominante nos marcos institucionais. Os colonos xudeus, que actúan como un grupo de poder que defende tenazmente os seus intereses sectoriais, lograron coroar e derrocar a algúns primeiros ministros israelís. Por outra banda, os asentamentos transformáronse co transcurso do tempo nun complexo empresarial próspero, que xa forma parte integral da economía nacional. Neles e nas zonas industriais erixidas á súa ao redor traballan cidadáns israelís, e o estado emprega a máis da metade dos colonos como traballadores públicos. Os territorios ocupados son un novo espazo vital, desde o punto de vista económico, que lle prové a Israel produtos alimenticios, cosméticos, bebidas alcohólicas, mobles, produtos de limpeza, envoltorios, produtos téxtiles, de albanelería, eléctricos e electrónicos, zapatos, plásticos, imprenta e compoñentes industriais.
Paradoxalmente, mentres que o estado de benestar israelí agoniza e se desmorona, nos territorios ocupados florece un estado de benestar exemplar: os xardíns de infantes e os centros de atención e esparexemento p

Segundo Janah Kim, este impresionante impulso económico, sen contar os altos egresos por cuestións de seguridade, “tería que converter aos colonos en branco do odio dos habitantes do Estado de Israel, e provocar a sublevación dos pobres e oprimidos”. “E aínda que a hostilidade existe” conclúe Kim-, ela non conta cunha expresión política.
Tirado de: http://www.hagshama.org.il/es
Tirado de: http://www.hagshama.org.il/es
Comentarios