
O SIONISMO EN PRESPECTIVA HISTÓRICA. (I PARTE)
Colonización ou Colonialismo?
Por Sergio Rotbart
Colonización ou Colonialismo?
Por Sergio Rotbart
O feito de que o debate entre o sionismo e o post-sionismo tome ribetes políticos e partidarios no noso seo, así como as detraccións que veñen desde fóra do pobo xudeu e que negan toda posibilidade de autodeterminación para o mesmo, non deben ser traba para o debate profundo acerca das características dun dos movementos máis singulares do século XX. Nesta nota en dous partes, intentamos enfrontarnos honestamente coa nosa historia. Entre os múltiples, vertixinosos e profundos cambios que xerou a sociedade israelí nos últimos 15-20 anos, hai un fenómeno que pon de manifesto o carácter dual e contraditorio ?cando non multifacético- de éraa post-colectivista ou (para dicilo co tan temido termo en boga no noso tempo) post-sionista. Aínda que é certo que a plena inserción da economía israelí ao mercado mundial implica a consolidación de tendencias claras e unívocas como a desarticulación do estado como ente regulador da economía e prestador de servizos sociais, o avance das privatizacións e a polarización da sociedade en canto a ingresos, condicións de vida e niveis de consumo, no plano cultural esa mesma forza anticolectivista deu lugar á urxencia no seo da esfera pública de voces e "narrativas" que no pasado estaban marxinadas, se non acaladas. O debate sobre a declinación de Israel como sociedade homoxénea, desde o punto de vista da súa identidade colectiva, e o ingreso a unha era "multicultural", na que o sionismo histórico (laico, fusionado coas grandes ideoloxías da modernidade europea) xa non é hexemónico, é un exemplo da apertura do debate público e a existencia de esferas multifacéticas nun período de cambio histórico, no que poucas cousas parecen ser definitivas ou inmutables(1). É sabido que, cando o vello resístese a morrer e o novo aínda non madurou (seguramente Antonio Gramsci formulouno mellor que quen o cita de xeito torpe e arbitraria), a aparente situación de "anemia social" non está caracterizada precisamente pola falta de valores, senón máis ben pola loita e competencia de valores distintos. No Israel dos nosos días poucas cousas son certeiras e normativas para a maioría dos seus cidadáns, pero unha delas é que o sionismo laico, occidental e universalista é unha ideoloxía coa que se identifican cada vez menos israelís. Cando o legado dos "pais fundadores" parece caer no esquecemento, non é casual que ese mesmo legado sexa revisad

"UNHA TERRA, DOUS POBOS"
Un dos tópicos importantes da axenda post-sionista presente en gran parte das universidades israelís é a comparación do sionismo con outros movementos coloniais europeos que actuaron nos séculos XIX e XX. Como exemplo específico e representativo deste tema, propóñome citar sinteticamente un debate que tivo lugar en 1998 na Universidade Hebrea de Jerusalem e no que participaron historiadores, sociólogos, economistas e xeógrafos israelís. O evento realizouse baixo o título de "Unha terra, dous pobos", e unha das sesións estivo dedicada ao tema: "O comezo da colonización sionista: aspectos comparativos"2. Nela o sociólogo Amir Ben-Porat expuxo o seu relatorio sobre "O comezo da colonización sionista en Palestina e o concepto de colonialismo". Tomando como período de análise a primeira onda inmigratoria-colonizadora (coñecida na historiografía xudía como "Primeira Aliá") que chegou a Palestina-Eretz Israel a fins do século XIX, Ben-Porat atopa importantes puntos de contacto entre esa experiencia e a do colonialismo europeo, a pesar das diferenzas existentes entre ambas. Aínda que no caso do sionismo falta un elemento esencial que caracteriza ao colonialismo: un centro imperial ou estatal ao cal aflúen os beneficios económicos obtidos nas "colonias", os inmigrantes xudeus en Palestina introduciron un modo de produción distinto ao da poboación local, e estableceron un sistema de relacións asimétrico coa economía do lugar. A súa empresa colonizadora non estivo apoiada e protexida por un estado-nación determinado, senón por un filántropo capitalista (o Barón de Rotschild), cuxo apoio permitiu que o nivel de vida dos inmigrantes fose máis elevado que o dos "nativos". A pesar de que o propósito fundamental do sionismo foi a creación dunha comunidade política na nova terra, librada de calquera relación de dependencia cos estados europeos de orixe, o desenvolvemento da colonización implicou o dominio sobre parte das terras e da economía local. Mentres que a motivación ideolóxica foi máis influente que a procura de beneficios materiais, iso non impediu que inmigrantes "protocapitalistas" empregasen a traballadores árabes locais, quen constituíron a man de obra barata na construción das colonias. Pola súa banda, o investigador en xeografía histórica Ran Aaronsohn presentou no citado debate unha perspectiva distinta, que fai fincapé nas relacións e diferenzas entre a colonización e o colonialismo. De acordo con Aaronsohn, existe un tipo de colonización sen colonialismo, é dicir o asentamento de inmigrantes en colonias de ultramar sen o apoio dun estado ou "nai patria", como a colonización xudía na Arxentina baixo a tutela da JCA (Jewish Colonization Association), a colonización italiana en Tunisia e os templarios alemáns en Palestina. Así mesmo, hai casos de colonialismo sen colonización, como a dominación belga do Congo, de Gran Bretaña en Sudán e de Francia en Marrocos. Para rematar, tamén existiu un tipo mixto de colonización dentro do colonialismo, como o asentamento de franceses en Alxeria, ingleses e holandeses en Sudáfrica e alemáns en territorios polacos. Aplicando esta clasificación ao caso do sionismo en Palestina, Aaronsohn conclúe que, na súa etapa inicial, ese tipo de colonización non tivo trazos colonialistas (como a conquista territorial, a explotación económica e o dominio dos centros de poder). Máis aínda, houbo moi poucos elementos do tipo de "colonización de explotación", baseado en privilexios brindados polas autoridades gobernamentais e a explotación de recursos naturais e humanos con fins lucrativos como principal actividade dos colonos. En cambio, a colonización xudía en Eretz Israel coincide co tipo de "colonización poboacional", baseada, por unha banda, na inmigración dunha comunidade étnico-cultural a un novo territorio, que é menos desenvolvido e moderno desde o punto de vista tecnolóxico e, polo outro, na creación dun sistema comunitario-colonizador separado, con características distintas á do sistema comunitario da poboación local. O núcleo da colonización ?sempre de acordo coa tese de Aaronsohn- é xeográfico, e só os seus "envolturas pertencen ao campo da política e da economía". A proba contundente de que non houbo pretensión de explotación económica radica no feito de que os investimentos xudeus en Palestina, polo menos na época considerada, non brindaron ganancias. O fluxo de capitais era unidireccional e, contrariamente aos casos de explotación económica, desde o exterior cara ao interior, e non á inversa. Ademais, había unha separación tallante entre o goberno existente e a comunidade de colonos, que en moitos casos chegaba á contradición de intereses, motivada pola sospeita e o medo que a colonización xudía espertaba entre as autoridades do Imperio Otomán. As dúas posicións ate aquí resumidas, a que identifica ao sionismo dentro do modelo da colonización e a que o inclúe no marco do colonialismo, espertaron unha polémica que transgrediu o período histórico tomado como referencia (o da "Primeira Aliá") e centrouse tamén en períodos posteriores do desenvolvemento da colonización sionista, como o da dominación británica en Palestina ?que comeza na etapa final da Primeira Guerra Mundial- e o da expansión territorial do estado xudeu independente, cuxos sucesos máis significativos so

A DIMENSION MATERIAL DA IDEOLOGIA SIONISTA
A sobrevaloración do factor ideolóxico para explicar a dinámica da colonización sionista en Palestina-Eretz Israel, que considera á mesma como a realización dun movemento de emancipación na


Tirado de: http://www.hagshama.org.il/es
Comentarios