SINTO ENVEXA DE ISRAEL



Por Marcos Aguinis

Hai un tempo escribín que o Estado de Israel quixo ser Atenas e obrígano a portarse como Esparta. Manteño ese criterio. Antes da independencia israelí os xudeus asumían que desde Sión irradiaríase paz, luz e saber. Estaba aínda lonxe a soberanía sobre o terruño ancestral, pero durante a refertilización, reconstrucción e reforestación que desencadearon os pioneiros nesa esquecida provincia do Imperio Otomán, tamén se estableceron institucións académicas, científicas e artísticas. A lista de obras realizadas en poucas décadas é humillante, porque inclúe teatros, orquestras, institutos técnicos, unha rede de escolas, centros de investigación, a Universidade Hebrea de Xerusalén, conservatorios, o museo Bezalel, hortas, granxas e fábricas. Consolidaron unha mentalidade vinculada ao traballo e a creación mediante a contrucción de cidades grandes e pequenas, kibbutzim e moshavim, desenvolvemento viario, escavacións arqueolóxicas. Non me gusta ser apoloxista, pero hai feitos demasiado evidentes que se tratan de negar falazmente. Como arxentino, envexo a Israel.
.
E dígoo, aínda que soe a "politicamente incorrecto" nestes días de dor, confusión e odio. Israel foi un dos feitos progresistas máis notables do século XX. Extensións desérticas convertéronse en xardíns. Foron plantados bosques onde só había outeiros pelados. Documentos do Foreing Office detallan as columnas de árabes provenientes de Exipto e Siria que inmigraron á entón Palestina baixo mandato británico para beneficiarse da industriosidade sionista. A pesar da ausencia de recursos naturais e a pobreza inicial, foi sólida a decisión de pór as bases dun Estado que fose produtivo, democrático, pluralista, con liberdade de expresión, igualdade da muller e maxestade da xustiza. Significaba unha revolución no Oriente Medio, que xerou asombro e logo animosidade entre os sectores máis inmovilistas de toda a rexión, incluídos os xudeus ultra-ortodoxos que alí vivían desde había séculos. Por iso dirixentes regresivos como o Mufti de Xerusalén, viaxaron a Berlín e Zagreb, para fotografarse e inclinarse ante Hitler e Ante Pavelic, prometéndolles liderar a "solución final" no medio Oriente limpándoo de xudeus.
.
O renacente Israel arraigaba na tradición dos profetas, pero tamén na herdanza que proviña de Atenas. Ben Gurión foi un lector incansable dos clásicos gregos. A cidade de Pericles era un modelo que se articulaba coa tradición bíblica e talmúdica. No entanto, a pesar de que se quería edificar algo semellante á Atenas de Pericles, houbo que adestrarse para os combates, como os espartanos. Debíase lidar cun océano hostil. Entón xurdiron personaxes bravíos como Leónidas. Formouse un exército estritamente popular, onde cada cidadán debía pór o peito para defender á súa familia. Se non se era tamén Esparta, non se podía soster Atenas. Era -segue sendo- un cruel paradoxo. A mentalidade de Esparta, con todo, xamais asfixiou a de Atenas. Despois da independencia (ano 1948), pese ao racionamento por falta de víveres, e ter que recibir espectrales sobrevivientes do Holocausto -ademais dos 800 mil xudeus expulsados de todos os países árabes como expresión de vinganza pola derrota militar-, fundáronse máis universidades, máis teatros, máis conservatorios, editoriais, periódicos, centros culturais, numerosos museos. Realizáronse descubrimentos de transcendencia no campo da bioloxía, a agricultura, a xenética, as comunicacións, a química, a informática. Moitos israelís recibiron recoñecementos internacionais, entre os cales figuran varios premios Nobel. En case un século e medio de afiebrada actividade pioneira, ese diminuto fragmento do globo terráqueo vibra co espírito dunha resucitada e asombrosa Atenas, a pesar de que os veciños e unha parte enceguecida do mundo quérena borrar do mapa e obrígana a portarse como Esparta. García Selectos, embaixador guatemalteco ante a ONU durante a independencia de Israel, escribiu que a lexitimidade deste país arraigaba na súa extraordinaria potencialidade construtiva e a notable autodefensa despregada polos seus cidadáns. "Israel non foi un agasallo, senón que gañou en boa lei o seu lugar entre as nacións". A súa vocación non é a guerra, senón vivir en paz para seguir creando. Por iso, cando Exipto aceptou a paz, Israel devolveulle até o último gran de area do Sinaí, un territorio tres veces máis grande que o propio Israel.
La Nación - 12.02.09

Comentarios