ENTREVISTA CON HENRIQUE CYMERMAN




Henrique Cymerman: "Esta zona é o centro do mundo"
Unha entrevista de Verónica Oberlander e Paul Chamah para PIEDRA LIBRE

Entrevista cun dos xornalistas hispano parlantes máis importantes en Israel, que coa súa longa traxectoria, tivo un contacto próximo e directo cos principais actores dos acontecementos desta zona do mundo. Un repaso a décadas de noticias sen descanso. Henrique Cymerman é correspondente de Oriente Medio para a cadea española Antena 3 e para o xornal barcelonés LA VNGUARDIA. Tamén colabora frecuentemente coa televisión portuguesa SIC. A súa cámara e o seu micrófono son como un espello que reflicten a través dos anos cada ferida, cada cicatriz e cada engurra desta sociedade. Pai de 3 fillos chegou a Israel aos 16 anos desde Porto (Portugal) porque así o decidiu cando tiña 11. "Informei á miña familia que ía ser o primeiro que ía vir a Israel. Ao principio todos esperaban que se me pasase esta "tolemia" adolescente, pero aos 16 anos vin de visita e decidín quedarme dunha vez". As páxinas do seu libro "Voces desde o Centro do Mundo"- publicado recentemente en español, portugués, hebreo e árabe- son a síntese da súa traxectoria profesional, na que entrevistou entre outros, aos principais líderes israelís (desde Shamir ate Olmert) e palestinos- incluíndo a última entrevista que se lle fixo a Yitzhak Rabin só 24 horas antes do seu asasinato- e a innumerables dirixentes de organizacións terroristas tales como o Xeque Ahmed Yassin (fundador e líder de Hamas ) e Abdallah Shami (líder da Yihad Islámica en Gaza). Así mesmo, un capítulo do seu libro se dedíca a relatar as fascinantes historias de persoas que- por capricho do destino- tiveron que chorar, sufrir e vivir en carne propia as terribles traxedias de ambos lados do conflito. Este capítulo é un fiel reflexo da traxectoria deste xornalista que cre que "a historia dun pobo non está escrita só polos seus líderes senón tamén polos seus personaxes descoñecidos". Aos seus 47 anos, e cun carisma, unha enerxía e un optimismo que xa quixésemos moitos, pode mirar atrás e ver as pegadas dun camiño exitoso. Premiárono numerosas veces polo seu labor xornalístico, e recentemente foille outorgada a máis alta condecoración polo presidente da República de Portugal: "Comendador da Orde do Infante Don Henrique". Parecería imposible imaxinar que este portugués con catro idiomas ao lombo, chegou 31 anos atrás a un país descoñecido e enfrontouse ás dificultades de calquera novo inmigrante. "Era o shock de non sentirse un peixe na auga. Por unha banda sentíame conectado emocionalmente porque viñera por elección propia e polo outro, non entendía aínda os códigos, o idioma emocional do país, os matices. Iso afectábame moito". Segue namorado do seu traballo como nos primeiros días e di que non o deixaría por nada. O brillo nos seus ollos claros, o seu constante sorriso e esa paixón que lle desborda por todo o que fai, non permite dúbidas. "Despois que che afás a este grao de adrenalina, non podes facer outra cousa. É incomparable, eu creo que estamos adictos. Todos os días é un novo desafío, unha nova curiosidade, unha nova misión". A súa profesión convérteo nunha especie de mediador por "importar e exportar" ideas entre israelís e palestinos e entre Europa e Israel. "Non sei se o feito de que eu transmita ideas dun lado ao outro me converte nun mediador, iso terán que xulgalo outras persoas. Pero se con iso contribúo co meu granito de area, bástame".

Pedra Libre: En que medio séntesche máis a gusto traballando, na televisión ou na prensa escrita?
Henrique Cymerman: Gústame o complemento das dúas. O día que teña que abandonar un dos dous medios voume a sentir baleiro. A televisión por unha banda, faime utilizar toda a miña creatividade, obrígame a buscar sistemas case artísticos para explicar un fenómeno complicado en moi poucos segundos. O tempo é limitado polo que tes que usar o teu poder de síntese e ademais é necesario ser creativo para chegar á xente. Mentres que a prensa escrita permíteme explaiarme, permíteme analizar, permíteme ampliar. Por iso, dalgún xeito os dous compleméntanse
PL: Sempre quixeches ser xornalista?
HC: A verdade é que non sempre quixen ser xornalista pero sempre foi unha das principais opcións. Eu creo que o meu pai contaxioume o amor polo xornalismo aínda que el non era xornalista senón un industrial. O meu pai admiraba aos bos xornalistas e todos os días había unha chea de prensa nacional e internacional na miña casa. Outro factor moi importante foi a revolución democrática en Portugal, A Revolución dos Cravos do 74. Eu era moi novo, tiña 12 anos pero creo que me marcou moito. Vin como a policía antes da revolución pegáballes aos estudantes que se reunían e por iso entendo que hoxe en día, a democracia e os dereitos humanos non son algo garantido de antemán, hai que pelexar por iso. Alguén que nace nun país como Israel, que sempre foi democrático, quizais non valore tanto este feito, tómao como algo obvio. Cando coñeces o que significa vivir nun país non democrático como me ocorreu a min en Portugal e sabes o que iso supón, aprécialo moito máis. Pero o xornalismo foi tamén o meu xeito de declarar o meu amor por esta sociedade, de coñecela por dentro, de investigala, de estudala. Levo xa bastantes anos nisto e non deixo de sorprenderme. Teño unha case obsesión xornalística que é iluminar os recunchos escuros. Gústame pór a miña lanterna en todos os lugares aínda non descubertos por outros xornalistas, buscar o lado humano e dar un nome á realidade. Atopar algún tipo de face interesante, este país está cheo de caras interesantes e de historias extraordinarias.
PL: Cal foi a entrevista máis fascinante que fixeches nestes case 15 anos de traballo?
HC: A entrevista que máis recordarei toda a miña vida e é obvio polas súas circunstancias dramáticas, é a última entrevista con Yitzhak Rabin 24 horas antes do seu asasinato. Recordo que foi moi tensa. Tiven varias entrevistas con Rabin e na súa maioría foron moi distendidas e amigables. Era moi diferente á súa imaxe pública. O era moi tímido, pero cando estaba a soas cunha persoa, transformábase: Era aberto, cariñoso, amable, interesábase. Pero esa última entrevista foi diferente. Eu sabía que el estaba moi descontento coa manifestación na que perdeu a vida, e pregunteillo. En conversacións privadas Rabin expresara días antes a súa incomodidade, dicía que facer manifestacións en prol da paz e a favor da política do Goberno recordáballe a política soviética, pero terminou aceptando pola presión dos seus colegas. E cando eu lle preguntei foi como abrir estas feridas. Cara ao final da entrevista, non sei por que a miña última pregunta foi: "E vostede, como quixese ser recordado?". Entón o mirou o reloxo, viu que estaba entrando o Shabat e díxome: "Terminamos". Ese foi o final.
PL: Como correspondente nunha zona en conflito exposche frecuentemente a situacións de risco. Recordas algunha situación de perigo en particular?
HC: Recordo hai dous anos por exemplo, nesta Intifada, que nos pegamos un gran susto. Xeralmente cando nos movemos a lugares perigosos temos un coñecemento total do terreo, temos mapas, coñecemos camiños de fuga en caso de complicacións. Pero cometemos un erro de principiantes. cambiara toda a xeografía en Jerusalem pola construción do muro, e de súpeto atopámonos en Jerusalem Oriental, nunha situación na que o camiño de fuga que tiñamos previsto estaba bloqueado polo muro. E simplemente entramos no medio dun lume cruzado nunha manifestación. Dispararon contra o meu coche, caeron gases lacrimóxenos sobre a fiestra dianteira do meu vehículo e saltaron os vidros contra nós. O problema era que non nos podiamos escapar, así que saímos do coche e quedámonos aí como carne de canón esperando a que acabe. A verdade é que me fixen moitas preguntas e a partir dese momento non nos metemos en ningún lugar ao redor do muro sen saber en que situación está e onde o están construíndo.
PL: Neses momentos non che preguntas se vale a pena arriscar a túa vida por unha entrevista?
HC: É unha pregunta que me acompaña todo o tempo, non o vou a negar. Cuéstionomo a cada momento, sobre todo porque cando concierne ao traballo de televisión, trátase do traballo de todo un equipo. Sinto unha gran unha responsabilidade, non estamos xogando, podes pagar un erro coa túa vida, e iso é o que lles ocorreu a varios xornalistas ultimamente. Está claro que hai momentos nos que teño medo. É moi duro, hai que atopar un equilibrio entre o risco que estás correndo e o resultado que isto che vai a dar a nivel informativo. E eu creo que o medo que sentimos -porque todos sentimos medo e o que di que non, mente ou está tolo-, ese medo é o noso seguro de vida. E o día en que o perdes pobre de ti porque perdes toda a conciencia. Hai que estar todo o tempo coas antenas paradas.
PL: Como feixes para manter a mesma actitude tanto fronte a un terrorista responsable da morte de nenos escolares como fronte a un pai que chorou recentemente a morte dos seus fillos?
HC: Penso que a forma de manexarme é igual á dun médico que ten que operar a un terrorista que interveu nun atentado. Ou sexa, intento deixar de lado os meus sentimentos como persoa e actuar como un profesional. Hai momentos moi difíciles. Podes estar no medio dunha entrevista e no momento máis imprevisto xórdeche unha sospeita. Hai que expulsar eses pensamentos porque senón paralízanche e o importante nese momento é levar a cabo a túa misión xornalística. Hai que intentar separar. Logo o que ti sentes na túa casa ou no estudo cando ves o material é outra historia. É un mecanismo que desenvolves para poder ser profesional, senón non poderías. É moi difícil, tárdase en conseguilo pero é a clave para poder seguir neste traballo, porque senón dedicaríame a ser contable en Tel Aviv.
PL: Como feixes para equilibrar entre un traballo tan esixente e impredicible e a túa familia?
HC: Esta é unha das partes máis complicadas, é case máis difícil que o equilibrio entre israelís e palestinos. Teño 3 fillos de distintas idades e cada un ten as súas necesidades. Eu insisto en falar con eles todos os días e velos varias veces por semana con tempo. É moi complicado. Pero hai que facelo porque desde logo é o máis importante na vida. Eles tamén me entenden. Eu creo que en todos estes anos eles entenderon que papá ten épocas nas que está un pouco máis lonxe pero está sempre cerca Como di a miña filla Noa de 8 anos, ela sabe que estea eu entrevistando a quen sexa, estea entrevistando á pantasma do Xeque Yassin e soa o teléfono e é Noa, eu interrompo o que estou facendo e vou falar con ela. Ela sabe iso e os meus outros fillos tamén o saben.
PL: Recordas algún episodio no que este equilibrio estivo a piques de romper?
HC: Hai situacións moi complicadas. Recordo fai dous anos, cando o meu fillo Yair tiña 14 pediume que o vaia a ver ao seu primeiro concerto de rock. O tiña unha banda e era a primeira vez que ían cantar fronte ao público. invitara a todo o seu colexio e era a emoción que ían estar todos os seus amigos. E el preguntábame: ?Papá, o teu virás seguro, non? E eu dicíalle:?Farei todo por vir, prométocho?. Pero ese día tocoume ir ao cárcere Hasharon, ao sector dos mozos terroristas suicidas. Estaba entrevistando a un mozo que tiña a idade de Yair que intentara cometer un atentado suicida. Recordo que a entrevista prolongouse, e mentres el explicábame como se converteu nun neno bomba e como desde os 11 anos estábase preparando, eu miraba as agullas do reloxo e pensaba no concerto do meu fillo. Son esas situacións sen saída nas que che preguntas: "E agora que fago?" Ate que terminei e saín voando cara ao concerto, creo que viaxei a uns 200 quilómetros por hora. tardaría 12 minutos en chegar, pero o importante é que cheguei a tempo E logo de recentemente estar no cárcere cos nenos suicidas, atopábame cun grupo de nenos que tocaba rock na escola de Herzlia. Eu creo que estaba pálido dos nervios, pegado á cadeira totalmente inmobilizado. E cando me tranquilicei un pouco me puxen a pensar que en 12 minutos viaxei desde un cárcere de nenos suicidas a un concerto de rock, e ríame só e repetíame: "Que vida, que traballo tocoume ter". PL: Por que esta zona é como un imán para os xornalistas?
HC: Porque é o centro do mundo, a nivel relixioso, a nivel cultural. Ate o punto que en España, Israel é considerada política interna, non internacional, é política nacional. É como algo que lles afecta moito máis que o que ocorre en calquera outro sitio, eles creceron con esta política. Non che nego que hai momentos de moito cansazo porque as cousas se repiten, e comezan as reaccións de "outra vez o mesmo", pero sempre termina ocorrendo algo que termina por superar o anterior e que volve espertar o interese.
PL: Ti cruzas a fronteira case a diario e escoitas tanto a voz palestina como a israelí, Cal é o gran malentendido na túa opinión entre israelís e palestinos?
HC: Eu creo que o gran malentendido é a falta de sensibilidade e a indiferenza cara ás vítimas do pobo veciño. Porque entón ocorre o que pasou agora nesta última Intifada, que cando hai unha desgraza dun lado, nos xornais do outro lado figura na páxina 14 ou 15. O que para un lado é realmente unha traxedia, para o outro é totalmente secundario. E a min frústrame estar neste club restrinxido de xente que cruza con gran liberdade a fronteira a Gaza ou a Cisxordania porque son consciente que en ambos lados sofren vítimas inocentes, incapaces de ver a dor allea. Os palestinos só poden ver ao soldado israelí coma un represor e os israelís pensan que todo novo palestino é unha bomba humana potencial. Onte mesmo entramos en Belén que está á beira de Xerusalén, a 10 minutos de Guiló. E crucei este muro entrando á cidade por un buraco dentro do muro. É outra realidade, unha liña paralela coa que o único punto de contacto é o choque, e iso é tremendo. A frustración é moi grande cando vexo a diario dous pobos tan cerca e tan lonxe ao mesmo tempo.
PL: És optimista con respecto ao futuro desta rexión?
HC: A curto prazo non. A longo prazo si. A historia demostra que non hai ningún conflito que ao final de moito tempo e de moitas vítimas non se puido resolver. Ate a guerra dos 100 anos acabou algún día. E velo en Europa de xeito moi claro. Hoxe en día franceses e alemáns pertencen á mesma entidade que é a Unión Europea e aínda que non se queren, e se puidesen sacaríanse os ollos mutuamente, teñen o mesmo Goberno en Bruxelas que lles une, teñen os mesmos intereses económicos, ou case. A miña opinión é que chegará o día en que israelís e palestinos e israelís e sirios, poidan ter unha relación similar á de Israel e Exipto. A miña única pregunta é canta xente vai ter que morrer e canto tempo vai pasar. Do que non teño dúbidas é que vai haber moitas vítimas dos dous lados, vai haber aínda máis dunha guerra, pero ao fin vai ter que superar o instinto da supervivencia.
PL: E no curto prazo?
HC: No curto prazo non é fácil. Eu creo que hai un problema de liderado, fan falta líderes moi valentes en ambas partes para chegar a un compromiso histórico e doloroso que vai ter repercusións internas, que pode provocar guerras civís dentro das sociedades. Pregúntome cando vai haber un líder que sexa capaz. Ao mesmo tempo hai que educar á sociedade. As dúas sociedades teñen problemas, ambas aínda viven cos mitos da guerra. E hai que educar á mocidade para a paz, para realmente estar dispostos a facer un compromiso e entender que os valores nacionalistas que xustifican a existencia dun Estado non teñen porqué contradicir a paz.
PL: Existe algún plan de paz existente que consideres viable?
HC: Non sei o que os feitos e o paso do tempo poidan cambiar. Pero se ocorre nos próximos anos, eu penso que o plan Clinton (a creación dun Estado Palestino en Gaza e nun 95% de Cisxordania; a división de Xerusalén entre Israel e o Estado Palestino e a renuncia en parte dos refuxiados palestinos ao seu dereito de retorno a Israel) será algo moi próximo á futura realidade e ao futuro compromiso. É coma se xa estivese escrito nalgún lugar o que vai ter que ocorrer algún día pero a xente non ten a forza e a valentía para chegar a iso. Eu recordo sempre as palabras de Arafat á pregunta de Moratinos (actual ministro de Relacións Exteriores español) cando saíu de Camp David. O ministro preguntoulle: "Pero rais, por que se foi, por que se vai? Por que non aproveitou esta oportunidade única?" E el respondeulle segundo me contou Moratinos: "Se eu aceptase o que me propuxeron, vostede iría ao meu funeral". El non tivo a valentía para facelo, non estivo disposto a pagar coa súa vida como fixo Sadat no seu momento. E fíxate onde estamos, é coma se a historia se volvera cara atrás e volvésemos discutir se o Goberno palestino recoñece ou non ao Estado de Israel. É como un disco raiado e é dramático para todos.
PL: A túa obriga xornalística coma correspondente español e a túa identidade xudía creouche conflitos ao longo da túa carreira?
HC: Lévoo como podo, non é fácil. Hai momentos nos que non estou de acordo cunha política israelí ou discrepo co que din en España sobre Israel. Por iso adoptei unha política que me serve moito: A transparencia total e absoluta. Da mesmo xeito que critico a Israel se creo que se equivocou ao levar a cabo unha operación militar, en España dou conferencias sobre os erros e horrores da prensa española durante esta Intifada. A miña forma de resolver estes dilemas é dicir realmente o que penso en todos os lugares e dicir o mesmo para uns e para outros.
PL: A mala imaxe de Israel en Europa en xeral e en España en particular, é unha cuestión de Hasbará ou de antisemitismo?
HC: Está claro que hai sectores antisemitas e que hai moitos outros que lle teñen unha gran antipatía a Israel pero que non se lles pode definir como antisemitas no sentido tradicional da palabra, e que estes todos víanse obrigados a calar cando se estaba no medio dun proceso de paz como o era Oslo. Agora de súpeto desafóganse, poden dicir o que queren e como queren, porque Israel dálles todos os pretextos para falar. Especialmente durante a Intifada na que Israel cometeu erros sen explicar ou explicando demasiado pouco o seu lado da película. Pero hai algo que eu creo que hai que frear rapidamente: O feito de que se volve a pór en dúbida a lexitimidade da existencia de Israel. Algo que estaba esquecido nos anos 90, algo do que ninguén se atrevía falar e non era considerado politicamente correcto, ate para os foros anti-israelís. De súpeto volvemos 15, 20 anos atrás. É inadmisible e hai que frear esta onda e canto antes mellor. Por outra banda creo que en Israel o problema de información cara ao exterior é un problema básico que dura xa moitos anos. A miña tese persoal é que se Israel falla neste tema de forma sistemática e perdeu na fronte de información guerras que gañou no campo militar tantas veces, ten que haber un motivo máis profundo que o simple feito que non se inviste suficiente diñeiro. Sabemos que no mundo actual a política da información, a política de relacións públicas é importantísima. Sabemos que un computador ou unha cámara é un arma non menos forte que un tanque. Cando Israel inviste menos que o valor dun tanque Merkavá en toda a súa política de información, non podemos pretender milagres. Eu creo que está relacionado coa mentalidade israelí da época dos pioneiros que non importa o que digan os goim, importa o que fagan os xudeus. A política dos feitos consumados, a política de facer e de non falar demasiado. Entón vén a Intifada, na que Israel recibiu moitas labazadas moi dolorosas. Creo que a moitos israelís non lles gustou a imaxe que viron no espello durante os últimos 5 anos. Na miña opinión, a conformidade dos israelís coa súa imaxe e o seu carácter, así como a seguridade da sociedade respecto da xustiza da súa causa son necesarias para chegar á paz. Porque a un pobo que sente débil e perseguido, élle moito máis difícil pagar o prezo da paz.
PL: Ti coñeciches persoalmente a Arafat. Era diferente en privado que cando llo vía en cámara?
HC: Era encantador a nivel persoal, tiña un sentido do humor exipcio, que recorda moito ao humor xudeu de rirse de si mesmos. Sempre tiña un chiste a punto. Parecía que saía dunha opereta: A súa roupa, a súa barba, o seu fusil cravado entre as pernas. Dáballes de comer na boca a todos os seus visitantes. Era un personaxe curioso. Conseguiu converter a causa palestina na causa número un da política internacional cando ate entón era un simple problema de refuxiados. Pero ao mesmo tempo, el cometeu o pecado orixinal na miña opinión: Non soubo dar o paso de líder guerrilleiro a líder dunha nación, e iso págao hoxe todo o pobo palestino.
PL: E como era Sharon a nivel persoal?
HC: Para min entre todos os líderes israelís, era o máis simpático. Recordo a última entrevista que lle fixen pouco antes de ser hospitalizado. Levaba entrevistándoo o dobre do tempo que me determinaron. Entón díxenlle: "Última pregunta señor Sharon". E el miroume e preguntoume: "Ten présa señor Cymerman?" O sentido do humor era o máis destacado nel, era unha persoa moi divertida cando falaba. Tiña algo nos ollos que che facía rir cando quería.
PL: E para terminar, Quen foi o teu gurú?
HC: O meu avó. É a persoa que tivo máis influencia sobre min. Recordo que desde os 13 aos 16 anos, sentábame case cada tarde a charlar con el. Cando recibín a condecoración do Goberno portugués dediqueilla a el, porque creo que é a persoa que máis me formou como ser humano. E eu contei no meu discurso que hai 80 anos o meu avó chegou a Lisboa. Viaxou desde Polonia en tren cunha mochila e moitos soños no corazón, e foi arrestado porque pensaban que era un axente soviético. O meu avó quedou en Lisboa e alí formou a súa vida, pero ate os 50 anos non tivo pasaporte. E eu, 80 anos despois, recibo esta condecoración do Goberno portugués, cando o meu avó nin sequera tiña un pasaporte. É como pechar un círculo.
Entrevista publicada en PIEDRA LIBRE

Comentarios